خلبان شهید محمد سبز آبادی

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. مشاهیر
  4. chevron_right
  5. خلبان شهید محمد سبز آبادی

شهید سرلشکر خلبان شهید محمد سبز آبادی برچ لو در سال ۱۳۳۲ در تهران دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند و در سال ۱۳۵۲ به دانشکده خلبانی راه یافت.
وی پس از طی دوره مقدماتی پرواز در ایران، برای گذراندن دوره تکمیلی پرواز به آمریکا اعزام و پس از اخذ نشان و کارنامه خلبانی در سال ۱۳۵۵ به ایران بازگشت و رسماً با هواپیمای F4 پرواز را آغاز کرد.
از درجه ایمانی این شهید گرامی، همین بس که ارتش شاهنشاهی با همه مظاهر ضد دینی­ اش نتوانست در ایمان شهید تأثیر منفی بگذارد به طوری که نماز و تلاوت قرآن شهید قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی زبان زد خاص و عم بود و آشکارا به مبارزه منفی با مظاهر فساد می­پرداخت.
شهید محمد سبز آبادی برچ لو، هم زمان با اوج ­گیری تظاهرات مردمی به جمع مردم پیوست و یکی از افراد موثر در روشنگری نسل جوان بود.
این خلبان شجاع ارتش اسلام از ابتدای جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علیه کشورمان تمامی تلاش خود را را در جلوگیری از پیش روی دشمن بعثی به خاک ایران به کار بست و در عمر کوتاه خود پس از شروع جنگ، پروازهای عملیاتی متعددی بر علیه نیروهای دشمن بعثی به ثبت رساند.
وی در سرکوب غائله کردستان روزانه ۲ تا ۳ پرواز عملیاتی به طور داوطلبانه انجام می داد.
این شهید والامقام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۲ مهرماه سال ۵۹، در یک پرواز عملیاتی نزدیکی بصره به شادگان، به علت اصابت موشک ضد هوایی به هواپیمایش، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
در ادامه همسر و همرزمان این شهید بزرگوار از خاطرات خود از این امیر سرافراز روایت می کنند.

فهرست